Flarden

Heb jij zin om te praten? Doe dat dan hier.
Plaats reactie
chris
een master filosoof
Contacteer:
Flarden

Bericht door chris » 06 feb 2017 01:41

Flarden van gedachten, liever kwijt dan rijk.
Bij voorbaat al mijn excuses, maar nu zijn ze tenminste mijn wereld uit.

Voel je vrij ook jouw gedachten te uiten. Laten we er echter voor zorgen dat we, tenminste in deze draad, onbezorgd met flarden op flarden kunnen schieten. Onbevooroordeeld.

::

De Flarden:

"Als je er van uitgaat dat de computer door Stoney-Tony werd uitgevonden, is het niet zo raar dat alleen kinderen ze werkelijk begrijpen.
Maar waarom begrijpen dan alleen moderne kinderen nog moderne computers?"

"Alles is kut, als je een lul bent."
"Lullig hoor", meent de kut.

"Maar ja, wat is beter?
De kutlul, of de lulkut?
nxof, dat is het best."

"Zijn of niet zijn, is een retorische vraag."

"Past niet binnen meer dan 2-dimensionale logica."

"Kijk het groeit!", zegt de een.
"Niet eten! Is giftig!", zegt de ander.

"Maak ik zelf wel uit", zegt Dood.

Zie uit deze flarden maar eens een moraal te halen.
Maak er een Normaal van en beweer dat dat statistisch gezien leven inhoudt.
"Inclusief: Normaal, Modus en Mediaan"

Waarom ook niet, eigenlijk?

"Statistiek bestaat toch niet, daarom kun je er best aan geloven."
Niet ontbleken.

chris
een master filosoof
Contacteer:
Re: Flarden

Bericht door chris » 06 feb 2017 01:41

"(Inherente symmetrie?)"
Niet ontbleken.

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 07 feb 2017 18:44

flardt maar lekker verder hoor...

dat van die statistiek komt terug in welke visie op oorzakelijkheid je aanneemt

als je die aanneemt van het meervoudig porren, dan kan je iets met statistiek qua voorspellingen

anders is het slechts een soort vastlegging achteraf

hoewel er feitlijk maar weinig verandert of niet snel dus kan je nog wel redelijke voorspellingen maken vanuit een gedataminedet profiel van deze of gene

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 07 feb 2017 20:00

MrNobody schreef:flardt maar lekker verder hoor...
Dank U! ;)

Daar zeg je zoiets ...
MrNobody schreef:hoewel er feitlijk maar weinig verandert of niet snel dus kan je nog wel redelijke voorspellingen maken vanuit een gedataminedet profiel van deze of gene
Statistisch gezien (naar de normaalverdeling, of, naar mijn wiskundeleraar: "de hoed van Napoleon") bestaat er geen kans van 0 of 100%.

Statistiek kan dus niet voorspellen wat er gebeurt, enkel de kans dat het gebeurt.
Daarom kan er, volgens mij, niet de toekomst mee voorspeld worden. Eerst en vooral zul je toch de vraag moeten stellen: "Wat is de kans dat er "iets" gebeurt?"

Want toekomst voorspellen zou je een 100% garantie moeten kunnen geven op wat er gaat gebeuren.
Quantummechanica, an sich gebaseerd op statistiek, kan dat dus ook niet.

Zo kan uit dataminen dus een kans rollen dat een persoon aan het profiel voldoet, maar daarmee kan nog niet (met 100% zekerheid) een toekomstige handeling worden bepaald. Ik hoop dat de h.h. dataminers dat ook inzien. (Of de rechters, die op een gegeven moment mensen gaan veroordelen enkel aan de hand van hun profiel.)

(Dan moet ik toch weer denken aan een (ex-)vriendin, die in al haar naïviteit ooit zei: "De kans is 50%. Het gebeurt of het gebeurt niet.")
Niet ontbleken.

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 07 feb 2017 20:14

ja de kans op100% op weer, de kans van 50% op mooi weer.

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 07 feb 2017 20:20

heheheh :)

Alleen nu nog even "mooi weer" definiëren en dan kijken of de voorspelling klopt?
Niet ontbleken.

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 07 feb 2017 20:42

je hebt mensen voor wie de kans op mooi weer 80% is... of 100% (die blijven binnen)

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 07 feb 2017 20:58

Binnen is geen weer.

"The weather", bestaat toch alleen in de: "Big Blue Room with the Evil Day-Star"?
:-B

Kamers, in kantoren, zonder ramen, heb jij daar (ook) wel eens gewerkt?
(Ik vond ze maar deprimerend. Alhoewel de servers mij door het geknipper van hun lichtjes en hun gezoem wel weer een bepaald gevoel van gemak/berusting gaven. De airco deed de rest. Je zou nooit meer weg willen gaan. Bijna-zen.)
Niet ontbleken.

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 07 feb 2017 21:29

ja ooit ook in zo'n binnenruimte gezeten

en dan nog buiten mijn comfort-zone aan wat ik moest doen, op een soort geimproviseerde extra werkplek, met kabels waar je over kon struikelen.

ik heb buiten nooit zo nodig, in mijn hoofd is het nog veel weidser

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 07 feb 2017 22:05

Dat klopt.

Maar de idee dat je nooit meer uit die kamer wegkomt en/of nooit meer door de (echte) ramen naar buiten kunt kijken benauwde me. Daarom ben ik er ook mee gestopt, met dat werk.
(Ook al was ik er best goed in en leverde het goed belegde pizza's en de nodige "mountain dew" op.)

Ik was altijd bang dat de deur (per abuis of niet) op slot werd gedraaid en ik er nooit meer uit zo kunnen komen. 't Was weliswaar een nachtmerrie maar toch: dan was ik min of meer vrijwillig toch de cel binnengegaan.

Zij die virtual reality als echte reality zien, mochten mijn werk overnemen. Graag zelfs: doen we elkaar nog een plezier ook.

Ik zal wel pizza's en mountain dew naar binnen duwen, maar eigenlijk verwachtte ik wel iets beters dan win10 of OSX en iOS. (of emacs en vi. Maar ja, kritiek is het makkelijkste van allemaal. Zeker als je nog naar buiten kunt kijken.)
Niet ontbleken.

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 07 feb 2017 22:11

de ervaringen zijn echt, en 50% kans dat het een mooie ervaring is toch?

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 07 feb 2017 23:19

"Niet helemaal maar niet helemaal niet."
(Is die wel omkerig? ... Ja, ik denk van wel, met wat vrijheid.)

Ik zag een weg die me niet beviel (gevoelsmatig), daarom ben ik er van afgeslagen.
Maar, ongeacht het doel, is het 100% ervaring.

Ik heb gehandeld, en daardoor mijn kansen gewijzigd.

Maar geldt dan automatisch: "Weg 50%"?

Wat is de kans dat je, bij eenmaal gooien, twee zessen gooit met gemanipuleerde dobbelstenen in het geval dat:
a.) Je weet dat ze gemanipuleerd zijn, maar niet hoe.
b.) Je niet weet dat ze gemanipuleerd zijn.

nog steeds (2 keer) 1/36-ste, toch? (2 keer: of de ene 6 valt eerst en dan de andere, of de andere valt eerst en dan de ene.)

Als je dubbel zes hebt gegooid, vraag je dan om nieuwe dobbelstenen; of juist als je het niet hebt gegooid?

Wel wat lastig met maar 1 set dobbelstenen, of 1 leven.
Beter kun je blijven gooien en kijken hoe, en of er gemanipuleerd wordt.
Dan kun je vanzelf je verwachting naar de uitkomst aanpassen.

Je zou er zelfs over kunnen gaan schrijven ...

(Een van de kenmerken van de Vis schijnt te zijn dat hij snel gokverslaafd kan worden, zelfs als de kansen tegen hem gekeerd zijn. Ik gok dat ik tenminste die karaktertrek toch al eens heb weten te overwinnen. Mijn geluk kennende: 't Zal wel niet.)

50% kans op :(, zeggen "ze". Ik vertrouw "ze" niet meer. Maar het minst vertrouw ik mensen die mij proberen duidelijk te maken hoe "ze" denken. Dat zijn gladjanussen.
Doe mij dan maar de ruwe kans. Gokverslaafd dus toch blijkbaar.
Nu ja, dat te kunnen beseffen van jezelf omschrijf ik graag met het begrip/mem: "Zen".

(Nou ja, in een notedop is dat ongeveer mijn levensfilosofietje. Je mag me arm vinden. Of rijk. Het valt toch niet in bezit uit te drukken.)

Ik ben wel Zen, op mijn manier.
50% kans, dat een ander dat ook vindt, heb ik sowieso al.
"Nee heb je, ja kun je krijgen", sprak mijn oude Opa.

(Eerlijkheid gebiedt mij te vertellen dat hij wel eens "aan me" heeft gezeten. Maar toen ik aangaf dat niet te willen, hield hij er abrupt mee op. Ik was nog jong, kan me de leeftijd niet goed meer herinneren. Daarom valt het dubbelzinnige karakter van het lied me zo op: ik zie de dubbelzinnigheid tenminste. Tegelijkertijd vraag ik me af hoevelen niet "Nee", durfden te zeggen. 7% in Australië, las ik onlangs.)

Maar ach, ik dwaal weer af.
Niet ontbleken.

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 07 feb 2017 23:36

Addendum:
chris schreef:hoe "ze" denken
Lees, waar ""ze" denken" staat, ""men" denkt".

Doodziek word ik ervan. "Trumpesque", zou "men" een dergelijke redenatiestijl kunnen noemen.

Heh.
:ymblushing:

(Hahaha! Nee hoor. IK noem het zo, I trump Trump. 't Is dan ook niet zo moeilijk. Kijk maar om je heen:
"Iedereen" trumpt Trump, toch?
Niet ontbleken.

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 07 feb 2017 23:36

(En "men" joelt allemaal mee.)
Niet ontbleken.

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 07 feb 2017 23:51

toch een hele ingrijpende ervaring denk ik zo, ik weet van mezelf alleen maar zeer angstig te zijn geweest voor ehebefielen toen ik voor het eerst alleen woonde, en paranoia was en dacht gedrogeerd te worden en misbruikt door tsja..., ehebefielen schijnen nog buiten DSM te vallen, normaal voor bepaalde homoseksuele culturen.

Je kan zeggen als je gedrogeerd wordt maakt het misschien ook niet uit, is er geen echte schade.

Een hogere kans dat je er niets aan overhoudt en een hogere kans dat er nog een paar mensen je wat gunnen.

Maar goed.

Pedofielen en hebefielen staan wel in DSM, maar dan zijn samen met de andere rubrieken toch wel heel veel mensen niet normaal.

50% kans op normaal?

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 08 feb 2017 01:53

Start een forum *) voor ehebefielen. (Wat dat ook maar moge zijn.)
En kijk hoe normaal je bent, binnen die generalisatie.

(Zou ik zeggen. Wat weet ik? Ik begeef me op een filosofieforum enkel omdat mijn beste vriend me ooit "filosoof" genoemd heeft, maar daarom ben ik het nog niet. Of wel? Als je je beste vriend niet meer kan geloven...)

HM

"Door iets te starten ben je het."
- "De eerste die geen vrede wil, knal ik voor zijn kop"

HM

Ik ben een plurk, daarom heb ik nooit een forum voor plurken gemaakt.
(De AIVD maakt jacht op plurken, en als zij het niet doen is er altijd nog de CIA. de FBI, de Mossad en de KGB.)

Maar niets neemt je weg een nieuw forum te starten en daarbinnen te hinten naar plurk zijn.
Als "plurk" fout is, word je opgepakt.
Vaak pas na klachten van: "De grootste plurken."
(Zij dulden geen concurrentie.)

Het besef kwam overigens pas veel later, toen ik meer jaren op de kerfstok kreeg, dat ik een goede beslissing had genomen.
(Soms loopt je gevoel over "de weg" vóór op "de weg", en daarom neem je hem niet.)

Misbruik is overigens pas misbruik als het tegen je fysieke wil gebeurt, wettelijk gezien.
Iets waar vrouwen die "rape" roepen nogal last van hebben, terwijl ze juist vastgehouden wilden worden.
"Ja, maar niet zo!" (Hm, uitgeëxperimenteerd. "Zeg dan wat je wel wilt, doos! Laat me niet altijd gissen". Of ben je (weer) het stopwoord vergeten?)

Nou ja, daar sta je dan: Als mensofiel, en geen mens wil met je omgaan.

Karma? Ik zou niet weten wat ik fout gedaan heb.

Daar heb je Zen weer.

NB

*) Vroeger, toen de lucht nog schoon was en sex vies, kon je een brief onder nummer in de krant zetten.
Er kwamen zelfs speciale kranten voor: "Chick", schiet me in het hoofd.

De uitbaters ervan hadden een groot belang bij de anonimiteit van hun klanten.
Maar als een klant met creditcard wil betalen, heeft hij al zijn gegevens al gelekt.
"Cash per post", was een vertrouwde manier van betalen.
(De post hield toch niet bij in boeken of databases wat van waar naar wie ging. Nu wel: bij Wet.)

Net als in de kerk biechten bij meneer pastoor ook geheim was/is.
(Als de paus jouw biecht niet kan vergeven, kun je nog wel eens branden in de hel. De paus heeft wel de sleutels tot de hemel, dus gefucked sta je er dan wel. Maar ja, eigenfuck is hemels: Zen bijna.)

En het was een manier om mensen te ontmoeten:
"Jm. zkt. gelijkgestemde Vr., sex niet onwenselijk."
(duur woord: gelijkgestemde.)

(Niet dat ik er enige ervaring mee heb, bezijden die blaadjes wel eens gelezen te hebben.)
Niet ontbleken.

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 08 feb 2017 02:31

efebofilie, ik haal dingen door elkaar...

hoe dan ook.

ik vraag me altijd af, midden in een soort psychose nu, of je dienstbaarheid (in tegenstelling tot gezagsloosheid) nu het beste kunt hebben in deze tijdsrichting of die andere...

ik denk dat ik door mijn credits heen ben.

Ik ga mijn naam veranderen, goodbye mrNobody....

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 08 feb 2017 03:33

Goodbye MrNobody!

High Cal! Hey, Vogel

Alles (dienstbaar) kits achter de (gezagloze) rits?
Niet ontbleken.

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 08 feb 2017 05:29

Een Flard:

"Er zijn mensen die drinken
die niet drinken
en geheelonthouders"

Wie voert het alcoholbeleid?
(Wie zou het moeten voeren?)
Niet ontbleken.

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 08 feb 2017 12:01

Arme ziel...

Ik hoop dat de rivier wat kan overnemen van de last...

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 11 feb 2017 04:33

Cal schreef:Ik hoop dat de rivier wat kan overnemen van de last...
Het is geen "last". Of ik begrijp de beeldspraak niet zoals je haar weergeeft.
Cal schreef:Arme ziel...
Hoeft ook niet, maak jij je over mijn ziel maar geen zorgen.
(De "jij" is "U", of "de Lezer": ik spreek dus in het algemeen.)

Ik zal flardsgewijs proberen uit te leggen waarom.
(Waarom? Omdat ik dat wil. Ik wil, op deze bijzonder ingewikkelde manier proberen duidelijk te maken hoe ik denk. Met als doel te weten te komen hoe jij precies denkt, waarbij als tussenoplossing geldig is, dat we misschien samen wel hetzelfde denken. Waarom ik dat wil? Geen flauw benul. Ik heb het mezelf vaak afgevraagd, maar nog nooit antwoord gekregen. Net zoals "mijn" Narcist nooit antwoord zal krijgen.)

("Geloof niet in mij", is misschien de boodschap, "Maar ook niet in een Ander". Ik krijg het, ook met: "de beste Wil ter wereld", niet simpeler dan dat uitgelegd. Het lijkt wel democratie. Na contemplatie en meditatie kom ik uit op een bepaalde "Zennerigheid", maar dan ben ik weer bang om bepaalde ideeën op hun "Zen-functionalteit" te toetsen. Dat laat ik dus maar achterwege, dat zou niet-Zen zijn. Rest nog uit te vinden wat het wel is: de weg ligt open.)

"De last"

Ook al lijkt het misschien niet zo, maar "last" is eerder "lading" dan last. Een lading waarvan de afzender zoek is en het adres niet bestaat. Post: zeg maar. Wat doe jij met post die niet voor jou bestemd is? Die lever je af in de Lethe, die ga je niet in je eigen boot er nog bij nemen: andermans last immers.
("Je bent toch zeker Charon niet?")

"Nummer 47" heeft geen benul van post die abusievelijk bij jou, op "nummer 42", bezorgd is. En als jij niet aanbelt en zegt: "De postbode heeft zich vergist, dit is voor U", en gewoon de brief door de brievenbus duwt, kan "nummer 47" niet anders denken dan dat de postbode gewoon zijn werk heeft gedaan. Alleen jij weet dat jij de postbode -een stukje- geholpen hebt. De postbode zelf weet het waarschijnlijk zelf niet eens. Deze dingen doe je eigenlijk automatisch, zonder er bij na te denken. En dat is eigenlijk jammer, want het is best moralistisch.
(Om toch aan te bellen.)

Want zo ben je, zonder het te weten/beseffen zelf ook postbode geworden.
Een nobel beroep, dunkt me. (Maarreh ... "Don't shoot the messenger, please?")

(Ongeadresseerde post kun je overigens gewoon in de Styx gooien, of bij Wilbrink of S. afleveren. Mogen zij het zelf weggooien, zij gooien immers hun (ongeadresseerde) post ook in jouw brievenbus.)

HM

Ressentiment? Naah! Wel nee! Doe niet zo mal, gewoon even de post afleveren met hun adres erop en extra hard klepperen met de brievenbus, net zoals de postbode doet.
"Wie kaatst, mag de bal terug verachten[sic]", en dat lijkt me wel zo eerlijk.
(Nu nog hopen dat ik de post wel in de juiste brievenbussen heb geduwd. "Tijd zal het leren", zegt men en daar heeft men dan weer volkomen gelijk in, over het algemeen gezien.)

Blijkbaar zat het toch diep. Ik zou wel eens willen weten hoe diep het stak bij de genoemden. Maar dan zullen we waarschijnlijk weer van mening gaan verschillen over wat "diepte" eigenlijk inhoudt. Hmpf.

Nou dat belooft wat voor de brengers van filosofie zeg!

(Welk onderwerp zit ik eigenlijk in? Effe kijken: "Forumoverzicht < Media < OH < Flarden". Gelukkig, ik ben nog steeds on-topic.)

Daarnaast is de Lethe een rivier die haar naam geen eer aandoet, aan welke kant van de oever je ook maar staat, ze blijft paradoxaal. ("Welke oever?")
Er komen telkens flarden terug: als olievlekken (verkeerd bezorgde post, die toch juist aankwam) op het water verspreiden zij zich over de Styx en de andere vier, om uiteindelijk in mesopotamië bron te vatten. (Daarom komt immers praktisch alle olie daarvandaan.)

Hier, nog zo een flard:
"Wat weet wetenschap en wat wil wetenschap bewijzen met experimenten?"
Hoe de wereld werkt? Of hoe ze werkte?
Er zijn genoeg theorieën die teruggaan naar de oorsprong, maar nog geen enkele die het einde kan verklaren of bewijzen.

Daarom is filosofie eigenlijk wel heel mooi. Het is net als waarzeggerij, sommigen bedienen zich van een kristallen bol, weer anderen gebruiken tarot-kaarten. Je kunt erover nadenken, maar een (goede?) filosofie valt nooit te bewijzen, noch te ontkrachten.

Plato begreep dat reeds, maar hij heeft dat weer geleerd van zijn leraar.
Op een gegeven moment bedacht iemand dat het misschien wel mooi zou zijn om deze wetenschap op te schrijven.

En eigenlijk is het best wel wonderbaar dat een dergelijke oude retoriek/filosofie diverse boekverbrandingen heeft weten te doorstaan.

Expres? Neen, ik denk toeval. Ander verzand je in complottheorieën waar je echt niet meer uitkomt.

Ik ben misschien niet normaal, maar geen psychiater krijgt me gek.
(Tot ik tegen mijn wil in opgesloten word, dan heb ik tenminste mijzelf aan flarden geschoten, net als Narcissus.)

"Een mens kan zich vertrumpen": zegt de redenaar.
"Is hij dan nog mens?": verwondert zich de filosofoof ...
Niet ontbleken.

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 13 feb 2017 02:59

Binnen twee jaar (vanaf nu) wordt Trump "Impeached".
Geloof me maar.

Wat veel enger is, is wie er dan president wordt.
En wie er dan "ziener" wordt genoemd.
Niet ontbleken.

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 13 feb 2017 09:59

3e wereldoorlog komt er aan, en Trump heeft daar logischerwijs een rol in. (imho)

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 15 feb 2017 00:24

Hoe kom jij aan het idee dat de 2e wereldoorlog al afgelopen is?
(Wie heeft jou dat wijsgemaakt?)

Trump is het logische vervolg op Hitler.
Maar dat is een Godwin, dus heb ik mezelf opeens uit positie geluld.
Niet ontbleken.

Yopi
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door Yopi » 15 feb 2017 17:31

Chris schreef:
Binnen twee jaar (vanaf nu) wordt Trump "Impeached".
Ik had voorspeld één jaar.

Wedden?

Yopi
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door Yopi » 15 feb 2017 17:35

Het element van onvoorspelbaarheid dat Trump introduceert heeft opeens het effect op mij dat ik ga denken dat het de goede kant op gaat. De redelijke mensen gaan zich misschien wel es organiseren in plaats van alleen beschouwen!
Wat heb ik nou weer gezegd?

NiksWeter
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door NiksWeter » 16 feb 2017 13:20

Wat ook kan is dat bij de volgende Amerikaanse verkiezingen (over 4 jaar of over 1 jaar) Republikeinen het argument gebruiken: "Erger dan Trump kan het toch niet worden" LOL.
Ik weet niks.

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 16 feb 2017 23:18

Yopi schreef:Het element van onvoorspelbaarheid dat Trump introduceert heeft opeens het effect op mij dat ik ga denken dat het de goede kant op gaat. De redelijke mensen gaan zich misschien wel es organiseren in plaats van alleen beschouwen!
Scherpe opmerking.
Alleen ... wie gaat zich aangesproken voelen?
(In plaats van hoofdschuddend door te gaan met het eigen leven.)
Niet ontbleken.

Yopi
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door Yopi » 17 feb 2017 17:08

Hmm ..

Daar op doorgaand:
Als het om uitsluiting van andersdenkenden gaat ben ik ook weer bang dat de redelijken het onderspit gaan delven.

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 17 feb 2017 17:39

Het hoort bij die "redelijkheid" dat die het onderspit delft, daarom is die "redelijkheid" ook helemaal niet redelijk. De realiteit is Machiavelliaans.

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 18 feb 2017 03:00

Cal schreef:Het hoort bij die "redelijkheid" dat die het onderspit delft, daarom is die "redelijkheid" ook helemaal niet redelijk. De realiteit is Machiavelliaans.
Politiek, naar de letter van het woord.

Daarom is er ook filosofie, denk ik wel eens.
('t Zou best leuk zijn als meer mensen zich ervoor zouden interesseren.)

Bestaat er eigenlijk al een "Filosofische Partij"? Waarom (niet)?

(PvdD komt het dichtste bij mij in de buurt: daarom stem ik er maar op.)
Niet ontbleken.

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 18 feb 2017 12:54

DENK heft een filosofische stemwijzer gemaakt, machiavelli = PVV en DENK = spinoza

ach...

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 18 feb 2017 14:43

https://www.brainwash.nl/dewijzestemmer#!/

Yopi
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door Yopi » 18 feb 2017 14:55

Erg leuk Cal! Ik kom uit bij Rawls/artikel 1.
Weinig bekend met Rawls en al helemaal niet met artikel 1. (Behalve dat die iets met artikel 1 hebben herinner ik me nu)

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 18 feb 2017 15:07

Dat is de partij van Sylvana Simons (afsplitsing Denk), het belanrijkste daarbij is dat je de zelfredzaamheid maar absolute gelijkheid (qua rechten) van mensen als uitgangspunt neemt. Hoeveel % had je ?

Ik kwam nergens boven de 50% voor welke partij dan ook, gedeelde eerste plaats tussen groen links (Thoreau) en PvdD (Boeddha) met 45%

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 18 feb 2017 15:08

Rawls is die van de veil of ignorance (zoek maar op)

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 18 feb 2017 16:29

https://www.beterstemmen.nl

weegt alle sympathie-antpathie van mensen voor partijen en/of bekendheid/onbekendheid met partijen. Helaas zullen kleine onbekende partijen weinig voordeel kunnen hebben.

Maar ik overweeg dit advies/deze uitslag over te nemen, al geldt dat nog maar 9500+ mensen dit ingevuld hebben/gestemd hebben.

Ik merkte bij mijzelf dat ik het vrij ongenuanceerd heb ingevuld, beter ware misschien de nuancering...

Yopi
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door Yopi » 18 feb 2017 17:34

Het mooie van de vragen vond ik dat je moest kiezen, terwijl misschien jouw keuze er niet bij staat.
Daardoor peil je neigingen. Erg goed gedaan van Brainwash.
Niettemin heeft het geen invloed op mijn keuze als zwevend.
PvdD heeft nog steeds mijn voorkeur als ik niet strategisch wil stemmen.
Zoals Chris aangaf als zijn voorkeur.
Ik heb ook al een aantal keer die partij gekozen.

En voel me gesterkt daarin door Mark Chevan van de correspondent, die zwaar verdedigde vooral niet strategisch te stemmen. Maar te proberen gewoon aan de echte objectieve peiling mee te doen: De verkiezingen.

Ach ja .. Wie denkt tegenwoordig nog dat eerlijkheid en echte vrije meningsuiting uiteindelijk zullen overwinnen ..

Het cynisme regeert. En dan te bedenken dat dat oorspronkelijk terug te voeren valt op Diogenes in zijn Ton. Peter Sloterdijk heeft daar een heel boek aan gewijd.
Een honds leven als protest.

Yopi
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door Yopi » 18 feb 2017 17:39

(Ik zit nog steeds met mijn neiging de kalkoen heilig te verklaren. Nu ik daar aan denk zie ik een ritueel voor me dat lijkt op de hostie - het lichaam van Christus -: Opeten die kalkoen, en zo één worden met zijn vlees. Zoals indianen en andere volken het hart opaten van dappere tegenstanders om hun hart over te nemen.)

!!

Yopi
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door Yopi » 18 feb 2017 17:40

Is dat wat?
:|

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 18 feb 2017 17:56

Nou kijk eens naar de cartoons op beterstemmen, dan begrijp je waar ik naar toe wil, een soort consensuspartij is beter dan een minderheidspartij aan de macht

Yopi
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door Yopi » 19 feb 2017 14:30

Had ik niet gezien. Interessant ..

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 19 feb 2017 23:22

Er schijnt in Canada een stad te bestaan die "Shit" heet.
Eerder heette ze "Haven", maar omdat er nogal wat leveringen mis gingen met de stad aan de andere kant van het meer, die ook "Haven" heet, is per referendum besloten voor een nieuwe naam.
"Shit", kreeg 30% van de stemmen.
Het referendum gaf de volgende opties:
A Shit
B Haven
C New Haven
D Old Haven

QED
Niet ontbleken.

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 13 mar 2017 01:36

Ik heb weer eens wat flarden.
Die mag ik hier uiten.
Want door mijzelf in het leven geroepen.
Ik gooi ze er maar uit voor ik er last mee zou kunnen krijgen.

Iedereen heeft het beste voor met zichzelf.
Sommige mensen hebben niet het beste voor met zichzelf.

Moet ik al optreden voordat ik schade lijdt, of pas erna?

Als het goed is dekt de verzekering mijn schade.

Dat geeft je toch een bepaalde vrijheid.
Als je 1 keer gek doet is het verzekerd, elke keer daarna moet je zelf schuld betalen.

Ik heb gemerkt dat ik, ofschoon verzekerd, heb leren vertrouwen op mensen. Zeker in het verkeer.

Ik bots nooit meer op iemand, en wordt ook niet gebotst.

"Zen zijn", schijnt een manier van leven te zijn.

Ik ken mijn weg volledig, van verleden tot nu, maar hoe de kiezeltjes zouden kunnen liggen nog voor er een God overheen gelopen heeft. Dat weet ik ook niet.

Maar mijn verzekering meent van wel.

Lijers!
Niet ontbleken.

Yopi
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door Yopi » 14 mar 2017 17:54

Je hebt echt wat met die verzekeringen geloof ik.
Peter Sloterdijk schreef dat verzekeringen de religie vervangen hebben.
De uitkomst is even onzeker in ieder geval naar mijn idee.

Yopi
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door Yopi » 14 mar 2017 18:00

Levens- en begrafenisverzekeringen hebben grote moeite met hun marketing.
Gooien ze het toch maar op de Ander. Dat die tóch nog ten goede kan komen van jezelf zeg maar.
Zo laten mijn vrouw en ik alles na aan Amnesty International en Artsen zonder grenzen.
Wij denken dat we dan meer in kunnen grijpen dan morgen stemmen.
Met als bijgedachte dan is het 'vruchtgebruik ons'.
Dus pikken we af en toe een extra terrasje als het weer goed blijft.

Vind je dat wat? Of heb je niks weg te geven? Dan heb je dat voordeel natuurlijk niet. En ben je een arme man ...

Yopi
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door Yopi » 14 mar 2017 18:01

Een armoezaaier zoals dat vroeger heette ..
:ymapplause:

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 14 mar 2017 18:52

Yopi schreef:Een armoezaaier zoals dat vroeger heette ..
:ymapplause:
Heheh... *grinnik*

Maar dan wel een armoeizaaier met een beleggingsverzekering ... als "mortgage".
:-?

En daarbij:
Als je armoede zaait, wat oogst je dan?
(In vergelijking tot rijkdom zaaien.)
Yopi schreef:Peter Sloterdijk schreef dat verzekeringen de religie vervangen hebben.
De uitkomst is even onzeker in ieder geval naar mijn idee.
Dat laaste klopt wel, denk ik, want er zit toch nog wel enig verschil tussen verplicht verzekerd en verplicht religieus zijn.
Niet ontbleken.

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 14 mar 2017 18:55

(En het klopt wel dat ik weinig materieels heb weg te geven, daarom begin ik maar vast met nalaten in de vorm van gedachtenflarden.)
:|
Niet ontbleken.

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 20 mar 2017 02:35

Yopi schreef:Wedden?
Neen.
Ik wil niet wedden om/met een mensenleven.

Misschien is dat wel dat wat mij fnuikt.

En het klopt wel dat ik weinig materieels heb weg te geven, daarom begin ik maar vast met nalaten in de vorm van gedachtenflarden.)
Ha! Wat grappig, dat is ook mijn idee.
Niet ontbleken.

Plaats reactie