De band

Plaats reactie
neus
een master filosoof
Contacteer:
De band

Bericht door neus » 25 aug 2017 12:30

De band

Het begrip “losbandigheid” duidt op iets meer dan “ongeremdheid”. Het gaat om een band, een verbond, een binding. Ik ga nu even uit van een band met de taal, met begrippen.

In ongeremdheid gaat het om de ontladingen, het spuien.

Bij losbandigheid gaat het meer over die slordigheden die er aan ten grondslag liggen.

Als men de band op velerlei wijze kan ontbreken, is taalonderwijs nog het enige.
Laatst gewijzigd door neus op 30 aug 2017 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

chris
een master filosoof
Contacteer:
Re: De band.

Bericht door chris » 25 aug 2017 21:59

Cal schreef: Als men de band op velerlei wijze kan ontbreken, is taalonderwijs nog het enige.
De grammatica achter deze bandeloosheid ontgaat me even.
Mag ik een lesje krijgen?

Toevalligerwijs kwam ik er deze week ook achter dat de koppeling die op een bootje van mijn vader stuk is, een bandkoppeling heet.

Afbeelding

Zonder die band wordt het motorvermogen niet op de schroefas overgebracht, dan kun je gasgeven wat je wilt, het werk in zijn voor- of achteruit zetten, maar effectief gebeurt er -door de gescheurde band- niets.

Ongeremd zijn, is dan ook de consequentie van (een dergelijke) bandeloosheid.
Niet ontbleken.

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 25 aug 2017 22:25

er is dus op een andere manier een connectie in de taal, de taal staat centraal

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 26 aug 2017 23:11

"Taal is de band."

Begrijp ik hieruit; als "plaatjesdenker":

Code: Selecteer alles

Of ze nu mist, half werk levert, of totaal (on-)begrepen wordt:
 "Taal koppelt"
Mooi ... mooi programma ...

En niet eens "kunstzinnig" mooi, maar gewoon: "Mooi."
Mooi ook, vanwege het verscholene: "Het begrip."
(Begrip komt altijd achteraf. Als je omgekeerd dacht: heb je je vergist. Begrijp je wel?)

Ik uit waardering.

::

Nu rest nog gevoelens en taal op een zodanige, niet-kunstmatige, wijze zien te verbinden, dat ongeremdheid van negatief tot positief begrip gemaakt kan worden.
"Anti-anaal", bij wijze van spreken.

("God wants to probe your brain, not your exhaust. That's why there's a shit-load of excrement out there. But who's going to clean it up, and with what right?" - "Are you democratic or liberal? Or will you let God decide: just like everyone else?")

(Sorry, sorry, ik liet me even gaan ... ehmm ... zie het als ... "gratuitous propaganda", of een reclamecampagne: ""God" werd hier gebruikt als gefingeerde naam van een werkelijk bedrijf: "To protect the innocent"".)

Taal is kunstmatig.
Zo ook die band tussen de koppeling.

Die koppeling met een band is er gekomen, omdat bleek dat een directe verbinding tot schudden, schokken en overmatige slijtage leidde, omdat de uitlijning nooit perfect is. De band vangt die schokken en verschillen op door zijn rek- en indrukbaarheid , en voorkomt daarmee (ongewenste?) oscillaties.

De band kan op een gegeven moment scheuren gaan vertonen, en kapot gaan. Net als bij taal is er dan geen koppeling meer, geen (fysieke cq gekoppelde) overdracht van informatie.

Daar is dan de derde voor nodig, die ziet wat er is gebeurd, en (met taal alleen) de band weet te herstellen.
(Het is dan wel een nieuwe band; ik kan me levendig voorstellen dat de vorige gebruikers hun oude band kunnen missen ... maar ja, die was kapot gegaan. - "En toch zit die nieuwe niet lekker". Geef het tijd, dan wordt de nieuwe band vanzelf minder stug.

(Of je went aan de stugheid, maar dat is om het even.)

Het moeilijkste aan taalles, moedertaal-les in deze, is dat er geen leraren en eigenaren van zijn.
Taalwetenschap begint, zodra je er aan begint, al met een bifuractie:
- Waar gaan "de woorden" naar toe?
- Waar komen ze vandaan?

(Da's nog eens wat anders dan je voorouders proberen te herleiden tot 1 gezinnetje "uit" het paradijs.)

Taal staat centraal, inderdaad, daar waar ze als koppeling tussen begrippen optreedt, daarbuiten valt de neutraliteit van taal te betwijfelen.

"Wie dit leest is niet gek", is een voorbeeld,
"Wie dit leest is gek", is een exempel.

Een niet-gedisciplineerd/on-onderichte cq gevoelsmatige taalgebruiker, zal hier moeite mee hebben.
- "Dat komt toch op hetzelfde neer?"

Neen. Dus.

En de (willoze) band is geschapen.
Niet ontbleken.

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 27 aug 2017 09:03

Wat dus in mijn vertaling is, is dat ik de abstracte begrippen koppel aan de wil tot identificatie van dingen. Dus de uitdrukking: "boos gezicht->bedroefd gezicht" wordt vervangen door "ruzie". Vervolgens wordt het begrip "ruzie" een identificatie ding. Maar ergens slipt er toch wel wat tussendoor dan, want de afloop "bedroefd gezicht" was duidelijk, maar met ruzie weet je dat weer niet, dan moet je begrippen gaan toevoegen.

Als de logisch positivisten zoeken naar een wiskundige taal, waarin alles geidentificeerd is, mis je de mogelijkheid om ruzie in het algemeen uit te drukken, maar kan je wel "boos gezicht->bedroefd gezicht" zeggen.

Kunstuitingen, fragementen boek/film/kunstwerk/muziek kunnen dienen als nieuwe identificatoren.

Wat is een identificator in machine-denken?

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 27 aug 2017 09:04

Koppelingsklem?

NiksWeter
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door NiksWeter » 27 aug 2017 18:26

Ik weet niks.

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 27 aug 2017 19:56

Nostalgie....

NiksWeter
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door NiksWeter » 28 aug 2017 22:43

Hèhè, ik snap 'm ook. Tellen cassettebandjes ook mee?
Ik weet niks.

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 29 aug 2017 02:06

NiksWeter schreef:Tellen cassettebandjes ook mee?
Net zo hard als de CD.
Of de laserdisc, p2000, de Elsbett-motor.

Alle superieure techniek verdwijnt om plaats te maken voor iets: "dat ook wel werkt, maar eigenlijk een zesje verdiende."

Blue-ray, ssd, parallel programmeren, het hele "cloud"-gebeuren: allemaal ten dode opgeschreven, en toch wordt de hele wereld erdoor bestuurd.

Leg mij dat eens uit.

Dan niet dat het kan dat het zo gekomen is, dat begrijp ik denk ik wel, maar liever hoe nu verder te gaan.

Alles is tegenwoordig mogelijk immers, behalve een kolonie in de aardloopbaan, op de maan, of mars.
In 1972 liepen er nog mensen op de maan. Nu niet meer: de robots hebben gewonnen?

Gelukkig bestaan er ook nog mensen die durven te dromen dat diezelfde robots het beste met ons voor hebben.

Een foto van een situatie, zelfs een 4d-foto, is nog niet hetzelfde als er ook -daadwerkelijk- zijn, "meemaken" doe je met al je zintuigen immers.

Cal schreef:Koppelingsklem?
Klemkoppeling. (Zoals elke toegepaste koppeling een frictiekoppeling is. Met rubber of met droge en natte platen, maakt niet meer uit. De idee achter een koppeling is 100% rendement. Maar volgens mij bereik je dat met een directe/koppelingloze verbinding nog niet eens.)

Maar ja, als de band scheurt ... moet je rem- en aandrijvingsloos zien te manoeuvreren.
Je roer doet het hopelijk nog. Zodat je dankzij wind en/of stroming veilig de kant in kan varen, teneinde averij te voorkomen met hen die nog wel over motorvermogen op de schroefas bezitten.
(Die schijnen voorrang te hebben. Dat is overigens zeker: als het beroepsvaart betreft.)
Als het het lukt ben je een goed Kapitein, zelfs als je op lager wal geraakt bent; het had immers veel slechter af kunnen lopen.

En zo hoort het eigenlijk ook: "Spelerei is nur da fürs Plaisier."
Met 1380 ton kolen aan boord kan ik niet voor jouw zeilboot uitwijken.
(Hoe graag ik misschien ook zou willen: het is fysisch onmogelijk elkaar niet te raken. En toch worden er kunstgrepen uitgehaald: die precies dat weten te voorkomen. De mensen op de wal noemen dat schamper: "Zeemansverhalen.")
Niet ontbleken.

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 29 aug 2017 02:28

Over nostalgie gesproken:
Freddie Quinn: "Die Gitarre und das Meer"

Maar U vindt dat meer melancholie

Freddie kunnen we het niet meer vragen, die is inmiddels dood.
Maar ik denk dat, had hij nog geleefd, mij wel begrepen zou kunnen hebben.

Dat zegt veel over mij?
Cal schreef:Wat is een identificator in machine-denken?
Inzien: dat toen je dacht in te zien een machine zelfstandig hebben te kunnen laten denken, je een grote fout hebt gemaakt?

Mensen kunnen goed zonder machines
Machines kunnen goed zonder mensen.
Niet ontbleken.

NiksWeter
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door NiksWeter » 29 aug 2017 12:23

Wat taal betreft, toen ik de invalshoek van de OP eindelijk doorkreeg, werd het een stuk zinniger (makes more sense/il faut marché). Dus met taal kun je blijkbaar bepalen wat de beste invalshoek voor een tekst is?
Ik weet niks.

chris
een master filosoof
Contacteer:
Re: De band

Bericht door chris » 02 sep 2017 03:15

Ken jij een andere functie van taal?
Niet ontbleken.

NiksWeter
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door NiksWeter » 02 sep 2017 12:11

chris schreef:Ken jij een andere functie van taal?
Communicatie.
Ik weet niks.

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 03 sep 2017 20:37

NiksWeter schreef:Communicatie.
Ik bedoelde een andere functie.

Kan het zijn dat jij het begrip: "communicatie", gelijk stelt aan het begrip: "monoloog"?

Dan zou de monoloog ook een vorm van communiceren zijn.
Hoewel dat op mij als een oxymoron overkomt: binnen een monoloog is van "interactie" immers geen sprake. Terwijl "communiceren" toch "interactie", als intrinsiek begrip nodig heeft.

Een dialoog als het ware.
Maar ik kan (denk ik) voorbeelden verzinnen waar, zelfs binnen een dialoog, geen informatie wordt uitgewisseld.
(Ambassadeurstaal)

Is er dan überhaupt wel sprake van communicatie?
Nochtans wordt er druk gebruik van taal gemaakt.
Niet ontbleken.

Plaats reactie