Taalspel en de rollen van woorden

Plaats reactie
neus
een master filosoof
Contacteer:
Taalspel en de rollen van woorden

Bericht door neus » 01 mei 2017 20:48

Taalspel, en de rollen van woorden. Als een zin een betekenis overbrengt is dat feitelijk meer omdat de ontvangende geest receptief is op een bepaalde manier, dan dat het echt aanwijsbare “betekenis-eigenschappen” zijn die aan de zin of woorden kleven.

We kunnen een willekeurige losse klank zodanig “conditioneren” dat het een zeer complexe betekenis overdraagt. Dat is dus echt geen eigenschap van de klank of het geschreven woord. Het heeft echter alles te maken met de voorgaande conditionering.

De rollen van woorden in een zin, qua betekenis, zijn dus meer dat ze de conditionering op een bepaalde manier aanspreken. Tactvol, voorzichtig, of juist bijvoorbeeld confronterend. In ieder geval als hebben ze de rol van een karakter, the good-guy, the bad-guy.een rol die min of meer los staat van de persoon die de woorden spreekt of schrijft, omdat de ontvanger met zijn of haar conditionering gevoelig is voor de karakters van de woorden en minder voor het karakter van de spreker of schrijver (die kan volkomen onbekend zijn). Maar het spreekt voor zich, dat het karakter of de rol van de spreker of de schrijver nog een tweede betekenislaag kan geven bovenop de eerste, ten aanzien van de conditionering van de ontvanger voor woorden en zinnen (en tonatie en non-verbale communicatie). Naast ook de omgeving/setting.

Als je dus iets over taal en betekenissen wilt zeggen, moet je dus vooral kijken naar hoe tekst een rol speelt in conditionering.

De rollen van woorden niet in overdracht van betekenis, maar in inbranden van betekenis.

Mogelijk is onderzoek te doen naar gevoeligheid voor klanken (gevoelsmatige conditionering door bijvoorbeeld harde en zachte klanken en intensiteiten e.d.) en aan de andere kant gevoeligheid voor grammaticale constructies (rationele conditionering).

Dat men zoiets als een betekenis-atoom zou kunnen vinden als eigenschappen van woorden/begrippen/zinnen/teksten lijkt onwaarschijnlijk. Aan de andere kant kan men natuurlijk geconditioneerd zijn of worden om met betekenisatomen te werken, als dit de cultuur van wetenschappelijkheid en rationaliteit bevordert. Men zou de rol van taal als cultuurvormend kunnen bekijken.

Het overschatten van de rol van de taal, bovenop die van setting of karakter van de spreker, in de conditionering, zal voorkomen moeten worden. Aan de andere kant is tekst, juist door de strikt gecodeerde, harde vormen van letters en interpunctie, een krachtig iets dat bij conditioneringen geen marginale rol zal spelen, voor de gemiddelde opgeleide mens.

Yopi
een keizer filosoof
Contacteer:
Re: Taalspel en de rollen van woorden

Bericht door Yopi » 02 mei 2017 16:38

Hoe leg je dit uit in verband met je reactie op mijn post over het boek dat jij ergens ingebracht heb van Peter Sloterdijk?

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 02 mei 2017 16:48

Dat ikzelf dus juist moeite doe om op een voetstuk te komen? Nog steeds het traumatische van een voetstuk vallen van mijn vader trachtend te verwerken?

En dat ik aldus het "eind van de filosofie" veroorzaak? Nu ja, laat het einde maar komen, als je denkt dat dat er is. voor sommigen wel, voor anderen niet, denk ik.

Maar ergens ben ik wel heel wreed, met zoveel denken te marginaliseren door een paar zinnen. Als er al mensen zijn die het lezen...

Yopi
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door Yopi » 02 mei 2017 16:59

dubbeldubbel
Wat heb ik nou weer gezegd?

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 02 mei 2017 17:51

Ik vraag me af of ik sowieso iemand ben met "moral competence" met die gemedicaliseerde hersenafwijking en zo. Ik bedoel de maatschappij stelt haar grenzen, en terecht, maar het is nooit zo leuk als je dan buiten de boot valt.

Mogelijk is Sloterdijk iemand die dit om zeer omslachtige wijze aan de orde brengt. Ik bedoel waarom zouden we keiharde grenzen willen?

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 04 mei 2017 02:19

Taal stelt grenzen.
Inburgering geeft vrijheid.
Nu alleen "inburgering" nog in taal zien te vatten, zodat we weten wie wie eigenlijk aan het inburgeren is. (Wat "vrijheid" is, dat weten we allemaal wel. Het "vrijheidsbegrip", lijkt min of meer op taalloos te zijn.)

Wel erg Hollandsch ook, dat gelukkig wel ... iedereen een kans, a la Spinoza.

"Amfioen", weetjenogwel?
En dan vooral de handel erin.
(Niet zelf gebruiken!!!!! Maar wel Voorschrijven: daar zit de winst, snap je?)

"Stel you voor! You wordt niet herkend!"
(Vrij naar Wim T. Schippers. Die mag trouwens ook op de lijst.)

(Smerige taal hoor, dat Engels. Zelfs Shakespear wist er precies niet precies in uit te drukken wat hij meende.)

Nou ja, het Nederlands kan er gelukkig ook wat van:
Als iets mij niet bevalt, zeg ik: "Dat vind ik niet zo aangenaam"

Ik heb nog nooit gezegd: "Dat vind ik niet zo aangenaam." Of ben op een dergelijke wijze behandeld.

U wel?

Het is dan ook een rare, min of meer, rechtstreekse vertaling van het Engelse: "That doesn't please me".
Cal schreef:het is nooit zo leuk
"Het is immer aangenaam", tot het onaangename.

Code: Selecteer alles

chris@tolsirion:~$man man
Was het eerste dat ik deed toen ik de opdracht "man" leerde kennen. Toen had ik Linux nog niet geïnstalleerd. (Bestond ook nog niet,)

>man man
Levert ook vaak "andere" resultaten op, hangt maar net van het OS af.

>man man
"There is no manual, try: hint."
>hint
"There are no hints, you are alone"
> alone with you?
"Syntax error"
Ah! Adventure!

"Big Data weet alles", laat me niet lachen.
"Big data vermoedt", dan is het oppassen geblazen, dan komt opeen ethiek in het spel.
Niet ontbleken.

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 26 jun 2017 15:32

Een geconditioneerde reactie?

Yopi
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door Yopi » 27 jun 2017 16:22

Vermoeid zeg ik: Taal is sociaal ontstaan en sociaal bruikbaar. Een begrip gebruiken als conditionering vind ik knap vervuilend.

Het is best wel eenvoudig totdat je het moeilijk maakt.
;)
Wat heb ik nou weer gezegd?

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 27 jun 2017 17:51

Ik heb het liever moeilijk?

Yopi
een keizer filosoof
Contacteer:

Bericht door Yopi » 28 jun 2017 17:11

Ipv zuiver?

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 28 jun 2017 17:38

Het is zuiver om begrippen en conditionering samen te bekijken.
Alles draait om conditioneringen. Ook jouw afkeer van ht begrip als complicerend is een conditionering.

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 01 jul 2017 07:44

Zeggen: "Het is zuiver", verduidelijkt niets.
Niet ontbleken.

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 01 jul 2017 22:19

"zuiver" is een filosofisch begrip. je kunt dan wel heel stellig gaan doen, maar dat is geen filosoferen. Hoogstens een goed begin voor het filosoferen.

Een discussie zuiver houden is precies wat jij nooit doet chris.

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 04 jul 2017 00:42

Cal schreef:Een discussie zuiver houden is precies wat jij nooit doet chris.
Integendeel:

Hoe kom jij, aan het begrip "zuiver"?
En waarom breng jij dat met mij in verband?

Wij zijn niet getrouwd, noch verstrengeld.
Daarom kun jij je eigen zuiverheid, noch de mijne, noch die van de wereld bepalen.

Sorry!
Uit mijn berichten mag je halen wat je wilt: dat is de werkelijkheid.

QED.

Hoe zuiver wil je het hebben?
Zuiverder, met nog een speld ertussen?

Gaat niet. Helaas.
Niet ontbleken.

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 04 jul 2017 01:25

(Binnen mijn wereld dan, toch.)
Niet ontbleken.