Informatieabsorptie

Plaats reactie
neus
een master filosoof
Contacteer:
Informatieabsorptie

Bericht door neus » 24 dec 2017 23:16

Informatieabsorptie

Ik stel me voor dat absorberende materialen belangrijk kunnen zijn als hun vermogen om op te nemen groter is dan hun vermogen om af te geven, want dan heb je een opslagmogelijkheid die geen moeite kost. Er zal altijd vast wel een verzadigingspunt zijn, maximale absorptie.

Ik had ooit materiaalkunde willen studeren, en stel me voor met absorberende materialen bezig te zijn geweest, om bijvoorbeeld de gevolgen van zeespiegelstijging te voorkomen door “isolerend materiaal” aan de dijken met hoge absorptie en lage afgifte.

Maar goed misschien vergis ik me wel totaal in de schaal van het probleem.

In ieder geval was het denken aan die absorberende materialen even leuk, en niet gehinderd door praktische problemen dacht ik na over een materiaal dat informatie kan absorberen, een boek bijvoorbeeld, met lage afgifte, een boek dat niet of nauwelijks gelezen wordt. Zo te zien heb ik in mijn leven een bijdrage gedaan aan informatieabsorptie, als dit überhaupt mogelijk is.

Is er echter voor informatieabsorptie een verzadigingspunt? Kan een boek, door de taal, de letters, de woorden, de grammaticale regels, gedetermineerd zijn tot een verzadigingspunt?

Maar dat zou betekenen dat als je buitenlandse woorden toevoegt, letters toevoegt of woorden en eventueel grammaticale regels versoepelt je het verzadigingspunt verlegt, en dus interessantere boeken kan krijgen, die misschien dan wel onleesbaar worden.

chris
een master filosoof
Contacteer:
Re: Informatieabsorptie

Bericht door chris » 25 dec 2017 01:40

Heb jij ooit gehoord van tribologie?
(Het is een Formule-1 wetenschap, een soort van: "on the bleeding edge", dus eigenlijk meer een: "zeg, bij wijze van spreken"-techniek.)

Informatieabsorptie = tribologie.

De wijsheid die eruit komt, geeft de verhouding/mate van absorptie van informatisering weer.
(Dan kan, zelfs volgens de normaalverdeling, binomiaal gezien.)

En dan krijgt adsorptie opeens inhoud.
Als derde dimensie binnen dezelfde grafiek.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 25 dec 2017 08:57

Oh jee, heb ik weer wat gezegd?

Maar tribologie lijkt me meer zoiets als stamverbanden van mensen onderzoeken...

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 25 dec 2017 10:43

Ik heb het opgezocht (tribologie); absorptie is een bijzonder manier van wrijving? Een wrijving waar materiaal achterblijft in de gaten? Informatieabsorptie is dus ook een wrijvingsproces?

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 28 dec 2017 03:57

Adsorptie wordt in de tribologie nog niet beschouwd.

Adsorptie van informatie is een ongekend fenomeen.
neus schreef:
25 dec 2017 10:43
Ik heb het opgezocht (tribologie)
Ik had er nog wel een link van gemaakt ... misschien een idee om daar een andere kleur aan te geven?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 28 dec 2017 13:53

kleur van links was ik aan het zoeken, maar kan het voor deze style niet goed vinden/aanpassen. Kijk nog wel...

neus
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door neus » 29 dec 2017 00:09

Adsorptie en absorptie zijn verschillend...

chris
een master filosoof
Contacteer:

Bericht door chris » 30 dec 2017 23:45

Ook in "the long run"?

Absorptie is, net als adsorptie, uiteindelijk tijdgebonden.
Geabsorbeerde informatie komt ooit weer vrij, om opnieuw geadsorbeerd te worden.

Als in een soort verdamping-sublimatie-smelten-condenseren-rijpen-stollen hexagram, als het ware.
Zo zou dus van een: vaste, een vloeibare en een dampvormige vorm van informatie kunnen worden gesproken.
Elk met een eigen mate en neiging van adsorptie.
neus schreef:
24 dec 2017 23:16
Is er echter voor informatieabsorptie een verzadigingspunt? Kan een boek, door de taal, de letters, de woorden, de grammaticale regels, gedetermineerd zijn tot een verzadigingspunt?

Maar dat zou betekenen dat als je buitenlandse woorden toevoegt, letters toevoegt of woorden en eventueel grammaticale regels versoepelt je het verzadigingspunt verlegt, en dus interessantere boeken kan krijgen, die misschien dan wel onleesbaar worden.
Verbrande boeken zijn verdampt, hun inhoud is geabsorbeerd door vuur. (dat zou verzadigd kunnen heten)
Adsorptie bepaalt dat dergelijke boeken opnieuw kunnen worden geschreven.
Zelfs zonder dat de schrijver het weet (maar niet onvermoeden kan, immers door een muze ingegeven.)

Bijvoorbeeld:

- "Ik heb 0 vrienden op facebook" = informatie.
Is die informatie absorbeerbaar?
- "Ik zit niet op facebook", geeft de reden dat:
"Ik heb mij nooit ingeschreven voor facebook", uitsterft.

En toch is het adsorptie, het strookt namelijk voor niemand niet met het eigen idee.
(Zij die denken dat dat wel zo is doen zich dom voor: in de hoop er gewin uit te krijgen. Met hetzelfde resultaat.)

::

In de facebook-saga:
  • Als er geen facebook meer is, gaan mensen verhalen.
  • Ik ben blij dat het verdwenen is.
  • Wat is verdwenen?
  • Facebook? Wat is dat?
  • "Een narcistisch complex, heel dat facebook, waarom zie ik mezelf er niet terug?"
  • Ik heb geen facebook.
Ik denk dat het te vroeg of te snel gekomen is.
(Net zoals de directeur ervan.)

De wereld is nog niet rijp voor waar facebook voor staat: "De droom van een puber".

Gelukkig maar.

NB

Sorry voor het verkeerde gebruik van <list> maar ik wilde gewoon even aan die knoppen zitten.

(Stetit Puella, tamquam &c.)

::

Als volwassenen onder elkaar:

Code: Selecteer alles

Heb jij ooit iemand die zien gebruiken? 
Waarom dan nog aanbieden?
Wij praten in code, ja.

Pff!

Ik ben blij dat er iets als tijd bestaat, hoe relatief maar ook.

Tijd is beter dan zwaartekracht.

Is een stomme conclusie.

Het zou op hetzelfde neerkomen alsdat Jupiter beter zou zijn als de Zon.

Temidden van Tijd en Ruimte leven wij, als aliens.

Beweert men.

Plaats reactie